Studiu de caz – Cum a digitalizat Renault Groupe Procesul de Testare Mașini în Centrul de Testare Titu

Renault Technologie Roumanie este centrul de inginerie al Grupului Renault în România. 2 300 de ingineri concep soluții ingenioase, abordabile, fiabile și moderne care răspund exigențelor clienților. Duster și noile modele lansate la finalul anului 2020 (a treia generație de Logan, Sandero și Sandero Stepway) au fost concepute, testate și industrializate în România.

PROFIL DE COMPANIE – ACTIVITĂȚI GROUPE RENAULT în ROMÂNIA

Lanț auto complet : Studii client, design, inginerie, fabricație, comerț, servicii de business, post vânzare și finanțare

  • 6 miliarde (Euro) CA la nivelul tuturor activităților pe care Grupul Renault le are în RO (2019)
  • 3% pondere în PIB
  • 7% pondere în exporturi
  • 3 miliarde (Euro) investiții cumulate
  • 17 000 angajați pentru toate activitățile grupului
  • 1 500 de companii furnizori auto în RO
  • 108 puncte de vânzare Dacia & Renault
  • Dacia, nr 1 în România, cota de piață
  • 85% din producția de la Mioveni merge la export

Centrul Technic de Testare de la Titu

Cu 32 de km de piste, 52,000 de clădiri amplasate pe 350 de hectare, Centrul Tehnic Titu, parte integranta a RTR, este punctul de lucru pentru centrul de inginerie Renault Technologie Roumanie.

Peste 800 de angajați lucrează zilnic aici cu cele mai noi tehnologii și tool-uri necesare pentru a testa vehiculele în diferite faze ale proiectarii și în cele mai diverse condiții climatice și de drum.

În cadrul Centrului Tehnic de testare de la Titu, Renault Technologie Roumanie realizează teste complexe care permit analiza detaliată a comportamentului vehiculelor, în anumite condiții de utilizare, conform unei proceduri de validare, înainte ca acestea să intre în fabricație.

Anumite modelele din gama Dacia au fost adaptate conform feedback-ului primit din piețele internaționale și au suferit modificări, unele dintre ele având peste 100 de versiuni derivate. e.g. mașinile care se vând în zone tropicale cu puternice ploi musonice dar și pentru cele care se vând în zone unde temperatura scade mult sub zero grade.

Mașina sau doar anumite componente sunt expuse ore întregi la simulatoarele de soare sau de frig, în cabinele de ploaie cu intensități diverse sau merg timp de luni întregi pe bancurile autopilotate cu rulouri, care acționează ambreiajul, schimbătorul de viteze și accelerația la fel ca un pilot care conduce pe diferite rute.

Există o cameră „calmă” puternic izolată de exterior unde se testează cum sunt percepute în mașină multiplele zgomote din exterior iar, într-un atelier special, un robot închide și deschide ușile și portbagajul mașinii.

Astfel, pe un vehicul testele de închidere/deschidere sunt cu adevărat de anduranță și durează 10 săptămâni. Roboții portocalii instalați aici deschid și închid de 100.000 de ori ușa șoferului, de 75.000 pe cea a pasagerului din față și de 30.000 de ori portbagajul mașinii. Iar capota se testează pentru 3.000 de deschideri.

Se fac și teste extensive de software, dar și de rezistență a componentelor mașinii la temperaturi extreme, în intervalul -20 și +80 de grade Celsius.

Centrul Tehnic Titu este singurul centru Renault Technologie Roumanie de acest gen din România și al doilea la nivel mondial ca mărime.

Provocările Centrului de Testare Renault în Procesul de Validare a Mașinilor

În total, într-un an de zile, la Titu, se fac 8 milioane de km, adică de 200 de ori ocolul pământului și 450.000 de ore de teste pe bancurile de testare, care echivalează cu utilizarea unui vehicul timp de 52 de ani.

Într-o zi obișnuită de testare pot intra în proces peste 80 de mașini, în condițiile în care o mașină, urmând procedurile standard de testare, poate să ruleze și 50,000 km, timp de 7 ore, în 3 schimburi. Fiecare mașină poate să ruleze până la 3 luni de zile. Aceste teste simulează o utilizare intensivă, echivalentă cu mai mulţi ani de folosire a unei mașini de către un client real.

“Imaginați-vă zece tipuri de suprafețe de rulare, printre care pistă rapidă, pistă oraş, pistele pantă, zonele de proiecţie pietre sub caroserie, zonele de trecere prin vaduri cu apă, toate reproducând diverse condiții reale la care este supusă o mașina, de la drumurile de ţară, până la cele din marile oraşe aglomerate sau autostrăzi. Șoferul trebuie să înregistreze ceea ce resimte e.g. zgomote, dacă nu se așează bine în scaun, dacă cotiera nu este confortabilă etc. De asemenea, pentru validarea procesului șoferul trebuie să păstreze o anumită viteză” declară Roxana Furduescu, Chef de Projet Performance WP et Roulage.

Până anul trecut, datele colectate în urma efectuării acestor teste erau completate manual pe formulare din hârtie, procesul fiind destul de dificil de urmărit, în condițiile în care, pentru fiecare mașină, se printau zilnic mai multe coli la imprimantă. Volumul de date procesate în aceste condiții era prin urmare greu de urmărit, controlat și analizat.

Proiect – Digitalizarea Procesului de Validare a Mașinilor din gama Dacia

Digitalizarea procesului de Validare a mașinilor din gama Dacia a urmărit nu numai eliminarea consumului de hârtie, reducerea costurilor aferente procesului dar și o orchestrare perfectă a tuturor resurselor implicate în validarea mașinilor, eliminarea erorilor umane la înregistrarea manuală a datelor, centralizarea datelor într-o aplicație mobilă și web care să permită o analiză detaliată a tuturor datelor istorice culese de-alungul procesului.

Însă cea mai mare pondere în luarea acestei decizii a fost zona de asigurare a calității cu respectarea normelor în vigoare impuse la nivel internațional și usurința în urmărirea procesului de validare a fiecărei mașini.

Soluția Implementată pentru digitalizarea procesului – Driving Test Management

Pentru a ușura munca șoferilor și orchestrarea echipelor implicate în proiect, Centrul de Testare Renault avea nevoie de o tabletă robustă, montabilă în autovehicule, care să reziste în condiții de testare specifice. Aceste tablete urmau să fie preluate de șoferi la intrarea în tură și să îi însoțească pe toată perioada de testare a vehicului, într-o zi de lucru.

Tablete Zebra ET51

Tablete Zebra ET51

”În urma unui proces de selecție riguros, RTR a selectat tabletele Zebra ET51 pentru a susține operațiunile de testare din Centrul de Testare Titu și serviciile Smart ID pentru furnizarea și mentenanța acestora. Implementarea proiectului a avut loc în perioada octombrie – noiembrie 2020 iar Tabletele Zebra Technologies s-au pliat complet pe cerintele proiectului, mai ales că la un ecran cu rezoluție mare, ofereau o vizibilitate foarte bună pe timp de soare puternic, ploaie, atât pentru afișarea textelor cât și a graficii, și s-au încadrat perfect în mediul de lucru specific în aceste condiții de testare Roxana Furduescu, Chef de Projet Performance WP et Roulage.

În urma implementării tabletelor Zebra în cadrul aplicației DTM (Driving Test Management) sunt încărcate progresii pentru fiecare model de mașină care intră în testare, urmând un anumit process. Toate informațiile pe care un șofer le completa anterior pe hârtie acum sunt completate într-un formular digital. Tot ce are de facut șoferul este să preia mașina și să completeaze numărul de km și informațiile cuprinse în formularul de evaluare. În acest context, tabletele Zebra oferă șoferilor o mai mare flexibilitate în operare. Pot introduce datele ușor, rapid, urmând un flux de introducere a datelor pe care le pot descarca la sfârșitul turei în aplicația web.

Implicați în acest proces sunt, în afară de șofer, tehnicianul, mecanicul care intervine atunci când se mai strică ceva și șeful de echipă care validează informațiile introduse în process la finalul unei zile de lucru.

Construită pentru a face față unui mediu de lucru intensiv, tableta Zebra ET51 rezistă cu succes la căderi repetate de la înalțime pe beton și placaj și continuă să funcționeaze pentru perioade lungi de timp. Fiind sigilată conform standardului IP65, ET51 este un coleg de muncă exemplar, indiferent de mediile în care este folosită – pe timp de ploaie, ninsoare, praf, în medii cu trepidație mare sau în cazul testărilor la temperaturi extreme (între -20° C până la 50° C).

 

Atunci când fiecare secundă contează în testarea unei mașini, când fiecare zgomot și fiecare anormalitate în fucționare trebuie înregistrate în timp real, este important ca șoferii să dețină o tabletă care să le permită să se concentreze pe job și nu pe eventualele probleme legate de funcționare e.g. conectivitate, nefuncționarea echipamentului, lipsă de vizibilitate, terminarea bateriei,etc. Tableta Zebra este astfel construită încât să reziste fără a crea probleme în continuitatea operațiunilor.

Bateria de 4950 mAh oferă autonomie pentru a face față cu brio unui schimb de lucru de 8 ore dar, în cazuri excepționale, poate fi echipată cu baterie suplimentară, cu Hot Swap, de 3400 mAh. Camera 2PM permite apeluri video prin rețeaua Wi-Fi sau celulară, permițând lucrătorilor să primească ajutor instant de la un expert la distanță, coleg de lucru sau supraveghetor. Produsul vine echipat și cu o cameră pe spatele tabletei de 8 MP.

„Colaborarea cu echipa Smart ID a fost încă de la începutul proiectului una foarte bună. Am găsit aici o echipă de consultanți bine pregatită, gata să răspundă provocarilor proiectului, care a venit cu cunoștințele tehnice și expertiza acumulate în proiecte complexe dar și cu o experiență de peste 20 de ani de parteneriat cu Zebra Tehnologies” declară Roxana Furduescu, Chef de Projet Performance WP et Roulage.

 

Beneficiile Proiectului

Reducerea costurilor aferente proiectului

Eliminarea hârtiei și digitalizarea proceselor

Orchestrarea principalelor procese și resurse implicate în validarea testelor de conducere

Reducerere erorilor din procesul de înregistrare a datelor

Economiile de timp generate de colectarea digitală a datelor

Implementarea de audituri pe DTM cu vizualizarea rapoartelor realizate de rulori și reluarea procedurii în cazul în care aceasta nu este conformă

Creșterea Notorietății Brandului – Procesele de testare și validare a mașinilor evită costurile incredibil de mari determinate de o posibilă rechemare a unui model de mașina din piață.

 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Newsletter
Abonare la newsletter
Sunt de acord cu Notificarea de prelucrare a datelor cu caracter personal. Informaţii suplimentare aici.